Nu va mai bateti joc de copii!

Marti, 26 Mai 2020, ora 12:28
Autor: Ioana Ene Dogioiu
Nu va mai bateti joc de copii!

Cea mai importanta masura a acestei perioade este sa incetam sa ne mai batem joc de copiii si tinerii acestei tari si, implicit de viitorul lor. Si din acest punct de vedere, campania care a inceput pentru anularea examenelor nationale mi se se pare de un un maxim cinism si o imensa iresponsabilitate.

Exista o tabara care cere, cu atacuri de panica si petitii, ca examenele nationale sa fie anulate, iar nota de la evaluarea de dupa clasa a VIII-a si nota la bacalaureat sa fie calculate din notele obtinute in anii de gimnaziu/ liceu pentru ca organizarea examenelor ar fi prea periculoasa in conditii Covid.

Solutia este nu doar nefezabila, ci de-a dreptul nedreapta pentru ca la noi sistemul de notare a elevilor nu este unitar. Sunt diferente mari.

Exista scolile cu exigente foarte ridicate si in care notele mari se obtin foarte greu. In alte scoli, nivelul e scazut si notele au in spate cu totul alta performanta. Dupa cum si in aceeasi scoala, exista profesori exigenti si profesori care dau note "din burta", asa cum exista profesori corecti si profesori care sanctioneaza elevii pe care ii antipatizeaza sau care refuza sa faca meditatii cu ei.

Cea mai buna dovada sunt chiar notele de la exemenele nationale. Eu nu idealizez aceste examene, consider demult ca ele sunt conceptual gresite pentru ca nu verifica ceea ce ar trebui sa verifice, dar asta tine de conceptia gresita pe ansamblu a invatamantului romanesc care nu creeaza competente, ci aglomerari de teorie.

Dar asa cum sunt ele, aceste examene reprezinta totusi singurele evaluari cu standard unic pentru toti elevii. Si sunt foarte dese situatiile in care elevi cu medii mari in gimnaziu sau liceu iau note modeste la examenele nationale.

Ei bine, in lipsa examenelor, elevi din scoli slabe si permisive, elevii profesorilor care dau note "din burta", desi mai slab pregatiti, vor fi avantajati la repartizarea in licee, la admiterea in facultatile care tin cont de media la bacaluareat, in fata unor elevi cu mult mai muncitori, mai bine pregatiti, dar care au fost expusi exigentelor sau, dimpotriva, arbitrariului.

Si nu o spun doar eu. Am fost impresionata de coerenta si consistenta pledoariei pentru examene, cu argumentele de mai sus si nu numai, a presedintei Consiliului National al Elevilor, Antonia Pup.

Daca nota la bacalaureat, intr-adevar, pentru multe facultati nu conteaza sau conteaza in foarte mica masura, nota de la examenul de capacitate din clasa a VIII-a are o importanta covarsitoare.

Un copil care rateaza intrarea in liceul care i se potriveste, pentru care se pregateste de ani de zile, impins intr-un anturaj gresit se poate pierde, dupa cum un copil cu pregatire medie ajuns intr-un liceu cu mult peste nivelul sau poate claca rapid. Nimeni nu are dreptul sa se joace cu asa ceva.

Se tot vorbeste de riscuri. In Romania a avut loc deja prima relaxare, marile magazine sunt deschise si cat de curand ar putea fi deschise si mall-urile, se discuta despre deschiderea de pe 1 iunie a teraselor si a restaurantelor, din 15 iunie a litoralului, slujbele la biserici au loc, la inmormantarea IPS Pimen a fost aglomeratie, si doar examenele nationale sunt o problema? Doar acolo e pericol, desi este implicata categoria de varsta cel mai putin afectata de coronavirus?

Eu ma intreb cati dintre elevii care doresc anularea examenului invocand motive de siguranta nu au iesit din casa in perioada asta, cati dintre ei se vor duce pe terase cand se vor deschide? Personal suspectez ca este vorba despre elevi care simt ca mediile din scoala ii avantajeaza.

Si, desigur, mai exista o categorie, absolventii de liceu din anii trecuti care nu au reusit sa treaca examenul de bacalaureat in sesiunile trecute si care acum vor putea primi diploma in baza notelor din liceu, chiar daca ele au fost deja infirmate de incercarile ratate.

Solutia nu poate fi aceea care creeaza inechitate, care stimuleaza nemunca, care promoveaza arbitrariul si genereaza analfabeti cu diploma.

Solutia este o buna organizare. Copiii cu adevarat bolnavi nu vor sustine examenul, asa cum nu il sustin bolnavii de oricare alta boala in fiecare an. Pentru copiii din grupele de risc se poate gasi o solutie de siguranta suplimentara. Profesorii din grupele de risc pot fi scutiti de participarea la examene.

Dar si in aceasta privinta, dna ministru Anisie a reusit sa creeze un haos care serveste pe deplin interesele celor care vor sa se strecoare anul acesta fara examene. Procedurile au aparut cu intarziere, ele sunt incomplete, nu exista linii clare de comunicare, nu exista sentimentul de control.

Dar faptul ca avem unul dintre cei mai slabi ministri ai educatiei din ultimii 30 de ani nu inseamna ca trebuie sa nedreptatim copiii. Si asa multi dintre ei au pierdut ceea ce nimeni nu le mai poate da inapoi: festivitatile de absolvire, petrecerile de absolvire, momente unice care nu se mai intorc.

Sper ca macar dreptul la un examen echitabil sa nu le fie luat.

 Articol citit de 41304 ori

    Citeste si:
    Comentarii
    26.05.2020, 17:31
    Palltonnesscu???????
    "Solutia nu poate fi aceea care creeaza inechitate, care stimuleaza nemunca, care promoveaza arbitrariul si genereaza analfabeti cu diploma."??????
    :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-)
    Glume bune.:-) :-) :-)
    Cu alune. :-)
    Nu e ASTA norma Romanikkei in ultimiiiii...mulți ani?
    Exact asta.
    just_comment
    26.05.2020, 11:53
    Nota de la bacalaureat
    va conta imens in procesul de admitere al acestui an, iar manipularea acestei note (prin echivalarea cu o medie indoielnica a anilor de studii) nu inseamna decat transformarea admiterii intr-o farsa.

    admiterea, dupa cum zic multe dintre Universitati, va avea in centru rezultatele de la bacalaureat. fara alte criterii. nu de alta, dar in ultimii 20 de ani Universitatile nu au reusit sa iasa din mediocritatea in care se afla pentru a descoperi drumul catre performanta educatiei. nu a existat niciodata vreo flexibilitate in ceea ce priveste procesul de admitere, pentru ca Romania este tara lui "merge si asa".

    iar situatia in care se afla educatia in acest moment se datoreaza, in mare parte, si sistemului de invatamant superior. cel care, timp de 20 de ani a spus "merge si asa". cel care, timp de 30 de ani, a pus umarul la dezvoltarea universitatilor private, printr-un export masiv de know-how. dar un know-how in ceea ce priveste fentarea legii, nicidecum in ceea ce priveste ridicarea calitatii invatamantului. pentru ca multi au fost cei care, in anii de explozie ai invatamantului superior privat, incasau 5-6 salarii si diferite alte beneficii, cu activitati in institutia de baza + 4-5 universitati private insirate frumos pe un traseu bine-stabilit in tara.

    care-i legatura cu prima parte? toate acestea au dus la o dezvoltare mincinoasa a invatamntului superior privat, o diluare a calitatii studentilor (multi preferand sa ramana pe langa casa in acel moment), si o scadere continua a calitatii absolventilor, inclusiv a viitorilor profesori.

    avem, in acest moment, invatamantul pe care l-am crescut/distrus consecvent timp de peste 20 de ani. pentru ca, intr-un final, Romania e tara lui "merge si asa".
    Tot-la-vale
    27.05.2020, 10:54
    Asta cu universitățile private e (parțial) un mit
    Tarabele de diplome universitare ale statului sunt la fel de joase - lăcașuri de incultură, indolență, mediocritate etc.etc. Reamintesc rectorul unei universități de stat de raftul doi (au răsărit ca ciupercile după ploaie după 1990) care habar nu avea un vers de Eminescu, deși ajunsese ministrul Culturii. Mai mult, colectivele de cadre didactice sunt jalnice. Care profesori considerați de o oarecare valoare ar putea vota rector un tip compromis, lingău politic fără operă, cum e Tudorel Toader?
    giv
    26.05.2020, 11:24
    De copii isi bat joc de la revolutie incoace
    Ganditi-va doar ca in toate functiile au fost promovati bosorogi analfabeti functional in dauna unor tineri sefi de promotie sau cu capabilitati stralucite.
    In tot sistemul bugetar sunt numai bosorogi in functii cheie care unii dintre ei saracii nu mai stiu cu ce se mananca meseria demult....dar au ramas cu propte de la partid si li se spune dom' Director.
    Umilirea sistematica a tineretului de catre toti cei de o anumita varsta este omniprezenta.
    De la trucarea examenelor de angajare unde un tanar doxa de carte este respins pe criterii fictive in contrapartida cu un bosorog nestiutor de carte dar cu carnet de partid.
    De ce credeti ca emigreaza tineretul pe capete?
    Am vazut inclusiv la supermarket indolenta ce frizeaza lipsa de bun simt cand un mos sau baba stau la galantar si pun vanzatoarea sa intoarca mezelurile pe toate partile si sa guste toate felurile cand 3 tineri stau la coada dupa ei 10-15 minute si nu se deranjeaza sa ii lase sa cumpere (poate ca dureaza 30 de secunde sa spuna vreau asta si pleaca) sau stau la casa de marcat si scormonesc dupa maruntis desi au portofelul plin de bancote de 100 (or fi aia cu pensii "speciale")... si multe. Am vazut cu ochii mei batjocora pe care cei de o anumita varsta o practica la adresa tinerilor.
    Mesiah
    26.05.2020, 12:04
    Ha, Ha, Ha
    Tu ce ai facut pentru aceasta tara tinere, in afara de pagube sau nimic?
    giv
    26.05.2020, 12:23
    Pun pariu ca mult mai mult decat dumneavoastra.
    Si nefiind impins de la spate de sistem punandu-mi totul pe tava (casa, trai asigurat etc) asteptand doar bunavointa.
    Munteanu7
    26.05.2020, 10:43
    misulica1 Rank user: x2 26.05.2020, 09:39
    "Totul e subiectiv in viata" .... mai mult sau mai putin, si uneori deloc. Una e sa dai un examen cu subiecte comune si criterii de notare clare, si alta e sa fii evaluat de profesori diferiti, pe examene diferite, "pe ochi frumosi"...etc.
    online
    26.05.2020, 09:24
    Esenta noului sistem de invatamant: 'a fi si a nu fi'
    oare nu cumva traitul pe lumea asta tocmai ce a devenit extrem de specializat?

    oare nu cumva...una va fi sa traiesti la oras, alta in afara oraselor?

    in orase se va trai in armonie cu civilizatia, iar in afara lor se va trai in armonie cu natura? de voie...de nevoie!?

    io zic ca asa va fi, ca astea sint singurele alegeri posibile pe planeta asta, de-acum incolo...

    prin urmare, oare nu cumva si invatamantul ar trebui sa vizeze cele doua variante de...trai?

    io zic ca...ba da!, fix asa ar trebui sa fie reconstruit invatamantul, adica pe Esenta 'a fi si a nu fi'.

    doamna Ene, puneti la indoiala ceea ce tocmai am spus. si daca, intimplator, cea am spus doar se indoaie, fara sa si crape,
    detronati-l pe Corect!
    si inchinati-va scriitura lui Drept.
    dupa puteri!, doamna Ene, evident,...dar cu Drept ca izvor, nu cu Corect,
    ca Corect asta...nu vi se pare ca a devenit...sec?

    cui ii pasa ca ceva e corect, daca e nedrept?
    online
    26.05.2020, 09:10
    profund corect SI profund nedrept, asa pare a fi indemnul dvs...
    adica, ...spus cu cuvinte simple,
    oare nu cumva pledoaria dvs, profund corecta dar profund nedreapta,
    sustine bataia de joc adresata copiilor
    fix prin indemnul 'nu va mai bateti joc de copii'?
    online
    26.05.2020, 08:46
    Romania online SI taranii ei
    pledoarie justa, dar pentru un concept expirat.

    chiar daca totul ar fi mers snur, organizarea n-ar fi meritat laude.
    ar fi ca si cum cazutul in prapastie, pentru ca drumul pina la prapastie a fost perfect organizat, e taman bun de laudat.

    doamna Ene,...pledoaria care ar fi cu adevarat folositoare nu cumva s-ar referi la nevoia de redefinire a sistemului de invatamant, in armonie cu vremurile?!
    nolticus
    26.05.2020, 08:33
    Putin si tarziu reactionati in fata bataii de joc, d-na Ene, chiar
    daca acum vizati copiii. Invatamantul nostru e in urma cu cel putin 100 de ani in timp ce copiii sunt racordati la prezentul virtual mai mult decat ar fi normal. De ce ?
    Apoi scoala ar trebui sa pregateasca copiii pentru viata, iar daca viata lor va fi asemanatoare cu a parintilor lor, respectiv viata in RO unde romanii pleaca pe capete iar guvernantii importa straini mai saraci decat romanii, e jale.
    Apropo de analfabetismul functional, credeti ca ar putea fi inteles ca analfabetism functionaresc ? Indiferent de raspuns plusez cu o intrebare banala: de ce ?
    PS Daca abea acum vedeti cum si cat de mult desconsideram copiii, respectiv copilaria si inocenta pura, e grav, foarte grav.. nici nu mai intreb de ce!
    Tot-la-vale
    26.05.2020, 08:28
    Cel mai slab ministru
    Cum așa? E absolventă de "Ștefan Gheorghiu", pardon, de SNSPA. O carieristă care de cum deschide gura iți dau seama că nu are ce căita la catedra unde, cică, ar fi predat limba romană. Cu așa "profesori", e clar de ce invățămantul in RO s-a cam dus de rapă
    niculaeda
    27.05.2020, 10:29
    @Tot-la-vale Rank user: x5 26.05.2020, 08:28
    "nu are ce căita"

    - asta ce e , lingvistule ! ? :o(((
    Injineru
    26.05.2020, 10:42
    Si pe cine propui ?
    .
    DUTTY
    27.05.2020, 08:12
    Pe tine Injinerule,doar le stii pe toate!!!!
    De ce pui intrebari la care stii deja raspunsul!!!!
    z123456
    26.05.2020, 11:13
    ii propune
    pe unul din "somitatile" psd: abramburica, pop-genunche, popa, etc... tot unul si unul.
    As vrea si eu un exemplu, macar unul, de ministru al educatiei psd-ist care sa fi fost cu adevarat competent si sa fi facut ceva bun pentru invatamantul romanesc.
    wert
    26.05.2020, 08:11
    Romania isi bate joc...
    ...de copiii care vor sa invete.

    restul e can-can.

    ps. In ultimii 75 de ani regimurile politice au avut aversiune fata de cei care au studiat si au ajuns la o varsta frageda sa puna la indoiala structura de partid, sa conteste direct pe toti politrucii analfabeti cocotatzi in fruntea statului.
    Munteanu7
    26.05.2020, 15:49
    CROP Rank user: x3 26.05.2020, 15:18
    de ce exagerati cele spuse de mine ? Vroiam numai sa spun ca nici inainte de '89 nu era educatia super nemaipomenita cum afirma Mesiah. Spuneti chiar dvs. ca diploma de geniu absolut pe care ati obtinut-o era SINGURA din tara. Deci ? Sau logica nu a facut parte din curricula dvs. exceptionala si nemaipomenita ?

    Nu imi dau seama nici cum va permiteti sa generalizati "scoala pe care voi a-ti cam pierdut-o" ? Serios ? Stiti dvs. cu cine vorbiti ? Stit unde am facut eu si cei la care va referiti scoala si cum am facut-o ?

    Banuiesc ca va admirati in oglinda in fiecare dimineata amintindu-va cit de frumos si destept sunteti. Dvs. si numai dvs. Penibil, la cita scoala pretindeti ca ati facut si cita carte ati mincat. Modestia si bunul simt se invata de altundeva se pare.
    v_sile
    26.05.2020, 11:01
    Hai sa fim seriosi un pic
    "In ultimii 30 de ani e cum spui. Inainte de '90 se invata carte."

    Hai sa nu exageram, eu am facut scoala atunci. Cei care voiau sa dea la licee bune sau la facultate erau presati mai tare, data fiind concurenta ce decurgea din decretul lui Ceausescu. Dar aia erau o minoritate, dupa orice numaratoare ai face (maxim 10% dintre elevi ajungeau in facultate). Restul erau vai de mama lor, doar ca nu facea nimeni statstici pe bune privind procentul de analfabeti functionali, ca sistemul comunist nu accepta asa ceva in ruptul capului.

    A, si inca ceva: invatamantul din perioada aia mai avea o mare "calitate": genera oameni fara niciun fel de coloana vertebrala. Adica oameni ce nu trebuiau sa isi puna niciodata intrebari, oameni care nu aveau voie sa conteste nicio autoritate, oameni care nu aveaui voie sa gandeasca de capul lor, oameni care nu avea voie sa lucreze in echipa.

    Exemplu: in cei 12 ani de scoala si de liceu (liceu considerat foarte bun, la vremea aia) eu NU AM LUCRAT NICIODATA IN ECHIPA CU NIMENI. Nu a existat un astfel de proiect. Totul era strict individual, fiecare pentru el. Din punctul asta de vedere (si din multe altele, date de deschiderea inevitabila a sistemului de educatie dupa revolutia din 1989 si de progresele tehnologiei), sistemul de educatie actual e mult in fata celui din 1970-1990. Si nu vorbesc din carti, am 3 copii la scoala, in diverse faze de scolarizare.

    De acorde, sunt inca multe de schimbat, dar trebuie mers inainte, nu inapoi, la anii 70-80.
    CROP
    26.05.2020, 15:18
    @muntean
    Sa intelegem oare, ca toti care ati facut scoala pe vremea lui Ceausescu si o criticati acum, ati fost repetenti, n-ati reusit sa treceti de treapta aII-a, n-ati intrat la facultate??? Ca numai asa se explica de ce atata indarjire fata de scoala de atunci! Eu am obtinut diploma de stat, recunoscuta international in 88! Si era singura din tara de acest fel! Si acum, multumesc tuturor profesorilor de atunci datorita carora s-a lipid ceva de mine, si s-a lipit bine! E foarte magulitor cand esti cautat si din afara si din tara pentru ceea ce stii, si poti invata si pe altii! Cam asta era scoala pe care am facut-o eu (ca voi, ati cam ratat-o), pe vremea lui Ceausescu! Ah...si n-am facut nici meditatii caci ai mei nu prea aveau bani pentru asta, eram de la oras, stateam la bloc si nu aveam nici rude pe la tara, sa ne intretina macar cu mancarea! Dar "mancam" cartea deoarece stiam ca numai asa pot sa ajung unde imi doresc! Daca vrei poti, daca nu, ajungi probabil functionar la stat sau mai bine, om de stat (de orice culoare, ca acu' chiar nu mai conteaza)! Vorba aceea: asa parinti, asa profesori, asa copii, asa viitor! Si ne mai plangem...de situatia de acum?!
    Munteanu7
    26.05.2020, 13:11
    Mesiah Rank user: x5 26.05.2020, 11:56
    corect, nu depindea de citi bani au parintii .... depindea de ce rang ocupa in Partid. Am vazut cazuri concrete, in care la unele clase s-au adaugat brusc 1-2-3 locuri, sa intre si copilul unui shtab local in clasadeelita. Apoi la treapta a 2-a un numar de elevi au fost "convinsi" sa nu mai incerce la clasa de elita, ca beizadelele shtabilor sa fie siguri de continuare. Nu mai vorbesc de blaturi la examenele de admitere din start. Again, stiu de cazuri in care profesorii corectori stiau a cui lucrare o corecteaza si ajustau corespunzator, nu flagrant, dar cit sa avantajeze.
    Mesiah
    26.05.2020, 11:56
    Nu sunteti obiectiv v_sile
    In socialism ORICINE putea invata carte, daca voia. Existau licee de elita unde TOTI absolventii intrau la facultate. Admiterea la aceste licee nu depindea de cati bani au parintii.

    Nu toti absolventii faceau facultate pentru ca pe atunci facultatile erau serioase, nu fabrici de diplome. Se dadea CONCURS la admitere.

    SE LUCRA IN ECHIPA, existau proiecte colective, mai ales la facultatile tehnice.

    La facultatea la care am invatat eu se gandea destul de liber si se studiau si doctrine economice capitaliste.
    N-am avut niciodata probleme daca mi-am exprimat deschis un punct de vedere, argumentat. Nu am fost niciodata deranjat de securitate pentru gura mea sloboda.
    Mesiah
    26.05.2020, 08:27
    Ai gresit perioada!
    In ultimii 30 de ani e cum spui. Inainte de '90 se invata carte.
    Munteanu7
    26.05.2020, 09:42
    Relativ
    da, se facea scoala mai serios, mai ales in stiintele fixe (matematica/fizica) poate si medicina. Dar in rest programa comunista era penibila - economie, stiintele umaniste.
    nolticus
    26.05.2020, 08:52
    Adevarat sau fals ? Depinde de referinta, astfel
    comparatia invatatului de carte de acum 30 de ani cu cel prezent este clar negativa democratiei in care ne balacim, dar daca comparam cum invatam atunci carte comparativ de cum invatau altii, necomunisti dsigur, carte, ne cam indoim de ceea ce reprezinta progresul real, nu credeti ?
    wert
    26.05.2020, 08:51
    mesiah - comunistul tot comunist ramane
    pe acest site sunt cativa indarjiti comunisti care apara PSD in lipsa de alta oferta cu secera si ciocan. Indivizi nostalgici dupa Ceausescu, dupa regimul lui criminal.

    asta e. La fel ca ei, nici Mesiah nu va pricepe in veci ca acel regim dinainte de 89 era unul in care oamenii erau desconsiderati si tratati ca o turma, iar cei care gandeau altfel decat regimul trebuiau eliminati.

    partea buna e ca sustinatorii acelui regim sunt azi la apusul vietii si in curand nu vor mai exista deloc. Vorba aceeia: un om dus la groapa, un vot mai putin pentru PSD!