Jurnal de calatorie urbana: Revolta, greva si program de noapte la RATB (microreportaj)

Luni, 18 Iulie 2011, ora 11:32
3188 citiri
Foto: Ziare.com

Liniile RATB care vor circula si noaptea i-au invrajbit vineri pe soferi, care-au retras mai multe autobuze de pe traseu, in semn de protest. In tot acest timp, bucurestenii asteptau in canicula, dezorientati, un mijloc de transport.

Zeci de persoane asteptau vineri dupa-amiaza, la Vatra Luminoasa, autobuzul. Cei mai norocosi se inghesuiau in spatiul umbrit de sub un pom, in timp ce majoritatea fierbea, fara sa stie ca o greva spontana a angajatilor RATB le-a dat peste cap programul.

Dupa cateva zeci de minute, a aparut si-un 104, care scartaia din toate bujiile. Cateva persoane mai zvelte au reusit sa se strecoare prin imbulzeala din autobuz. Dupa mai multe incercari, usile s-au inchis, iar multimea ramasa in statie a inceput sa vocifereze indignata.

La compania de taxi care te obliga sa asculti cantecelul enervant - acum si in engleza - nu sunt masini disponibile in zona. O iau la pas pana la intersectia cu Soseaua Pantelimon, poate-poate am noroc. Si aici, zeci de bucuresteni asuda-n asteptarea unui mijloc de transport. La punctul de incarcare carduri, angajata RATB habar n-are de ce vine niciun autobuz.

Pe rand, calatorii isi varsa naduful pe vanzatoare. "Niste nesimtiti sunteti, nesimtiti platiti din banii nostri", apreciaza un septugenar, cand un autobuz trece fara a opri in statie. Angajata Regiei nu stie sa explice nici de ce trece un 104 doldora de calatori, desi nu are traseul prin zona. Nervoasa dupa seria de injuraturi adresate companiei angajatoare, femeia a tras obloanele de fier ale chioscului.

Mi-am incercat iar norocul si dupa cinci minute de cantecel iritant, femeia de la compania de taxiuri mi-a spus ca in zece minute ajunge o masina. Intre timp, niciun autobuz n-a oprit in statie. Ca niste hiene s-au aruncat vreo patru persoane sa-mi fure taxiul. M-am urcat, triumfatoare, in masina si i-am spus rapid soferului un "la Universitate", asteptandu-ma ca multimea ramasa-n statie sa huiduie ori sa arunce cu pietre.

Pana la destinatie, am vazut vreo trei autobuze-conserve, pline cu suficiente persoane pentru a umple un restaurant. Ba am zarit si-un troleu 69, desi, daca nu era greva spontana la RATB, traseul acestuia ar fi fost cu totul altul.

Spre seara, vanzatoarea de la chioscul de reincarcare carduri de la Universitate stia deja de greva colegilor ei. "Pe noi nu ne-a anuntat nimeni nimic, dar am auzit la radio ca e greva. Totusi, majoritatea autobuzelor circula", subliniaza angajata Regiei.

In scurt timp, apare si-un 601. In autobuz, un grup de tineri vorbeste despre greva spontana. "Protesteaza astia ca nu mai au masini speciale care sa-i duca acasa, nu validati cardul", le spune un baiat machiat insotitorilor sai, imbracati aproape la fel. "Adica soferii nu vor sa mearga cu transportul in comun. Spun si ei 'fratica, noi nu circulam decat in cabina din fata, unde avem aer conditionat. Nu ne urcam noi in autobuzele alea imputite, vrem masini speciale care sa ne duca acasa'. Ar trebui sa facem si noi greva", concluzioneaza un alt baiat, in timp ce-si sterge fruntea cu tricoul.

Ignor afisul cu "nu vorbiti cu soferul" si la Kogalniceanu, la un semafor, il intreb pe barbat de ce nu e in greva. "Eu circul, nu ma intereseaza ce fac restul", imi raspunde sec.

Transportul de noapte, alternativa ieftina si ineficienta la taxi

Sceptica in privinta functionarii liniilor de noapte, mai ales dupa boicotul soferilor, la miezul noptii am ajuns la terminalul central de la Unirii. In ciuda asteptarilor, in statie e forfota mare. Cu totii au auzit despre liniile de noapte. Unii se puneau la punct cu traseele, in timp ce autobuzele soseau in statie unul dupa altul, exact ca pe program.

M-am urcat in N116, care circula pana la Valea Ialomitei. Doua femei incep sa verifice validarea abonamentelor sau a portofelelor electronice. Nu ii amandeaza pe cei patru tineri din spatele autobuzului. In schimb, angajatele Regiei le amintesc baietilor ca transportul in comun nu e gratuit.

Una din controloare, o femeie minioana, la vreo 40 de ani, spulbera mitul despre colegii sai mitocani si explica ruta noilor linii RATB. "N123, de la Unirii, daca vrei sa ajungi la Lacul Tei", spune femeia, desi harta traseelor de noapte este lipita-n autobuz. Insotitoarea sa, ceva mai dura, ii avertizeaza pe tinerii blatisti ca data viitoare nu vor mai scapa fara amenda. "Vom circula cu jadarmi, e si periculos asa, mai ales pentru femei. Controale vor fi pe liniile de noapte, facem cu schimbul, sa va incarcati portofelul electronic", le atrage atentia femeia.

De vineri noaptea, Bucurestiul are, pentru prima oara dupa 1990, transport public de noapte. In prima noapte, autobuzele au circulat dupa program, in ciuda boicotului anuntat de soferi in timpul zilei. Pretul unui bilet este de 1,3 lei, iar autobuzele te duc in orice zona a Capitalei. Asta daca ai rabdare sa astepti o ora. Daca nu, taxiul ramane alternativa plimbarilor nocturne prin Capitala.

Acesta e doar un crampei din haosul ce caracterizeaza viata de zi cu zi a bucuresteanului de rand. Ziare.com isi propune sa va prezinte in fiecare luni cate un fragment de experienta urbana si asteptam si povestirile voastre.

Fenomene fără precedent în istoria alegerilor. Politolog: „Vom vedea niște scoruri foarte interesante"
Se anunță o prezență-record la alegerile europarlamentare, programate pentru 9 iunie 2024. Fenomenul a fost explicat de către politologul Andrei Țăranu, într-un interviu pentru Ziare.com....
Cine câștigă din separarea candidaților PSD-PNL la Capitală: ”Se vor faulta unul pe altul”. Scenarii noi pentru prezidențiale
Sociologul Alfred Bulai, șeful departamentului de Sociologie din cadrul SNSPA, a fost invitatul rubricii „Cu fața la alegători”. Acesta a vorbit despre cele mai importante subiecte de pe...
#greva psotanta ratb, #RATB transport noapte, #ratm jurnal calatorie urbana, #micro reportaj ratb , #ratb