Pozitionarea noastra fata de sex, nu fata de religie, produce sentimente anti-gay

Sambata, 19 Noiembrie 2016, ora 19:1322248 citiri
Pozitionarea noastra fata de sex, nu fata de religie, produce sentimente anti-gay

Sexul este principala cauza pentru care suntem atat de antrenati in blamarea comunitatii gay din Romania.

Citeste toate textele scrise de Adrian Marica pentru Ziare.com

Suntem atat de prinsi in tabuul privind sexul si functia sa sociala incat evitam subiectul si il transferam asupra unei intregi comunitati care, la fel ca heterosexualii, practica sexul de placere. Singura diferenta este ca, in cazul cuplurilor heterosexuale, sexul duce la procreare (de extrem de putine ori raportat la numarul total al contactelor sexuale).

Eurostat ne arata ca, in 2015, media numarului membrilor de familie in UE28 era de 2,3, ceea ce inseamna ca familiile europene abia daca au cate un copil. Gurile critice vor spune ca aici intra si familiile homosexuale din Occidentul decazut, insa tot statistica ne arata ca cei mai multi europeni (peste o treime) locuiesc singuri, fara a-si fi intemeiat o familie.

Acestia sunt urmati de cuplurile fara copii (aproape un sfert dintre europeni - aici existand date agregate despre cuplurile de orice orientare sexuala) si de cuplurile cu copii (circa 20% dintre europeni).

Deci putem afirma ca nu cuplurile sau familiile homosexuale conduc la lipsa unui boom demografic in Europa si, implicit, in Romania, ci, mai degraba, alegerile de viata pe care europenii de astazi le fac, in raport cu perspectivele pe care fiecare dintre ei considera ca le are.

Ceea ce afecteaza societatea romaneasca in mod real este zidul de ipocrizie pe care l-am cladit, de-a lungul anilor, in jurul sexului.

In plus, exista si dublele standarde sexiste, care arata ca un barbat e apreciat in comunitate proportional cu numarul de partenere sexuale pe care le-a avut, in contrast cu blamarea unei femei de catre aceeasi comunitate pentru numarul de parteneri pe care i-a avut.

Structural, diferenta apare cand un barbat homosexual nu mai e un erou in comunitate pentru numarul ridicat de parteneri sexuali, ci e un pervers sau un animal care nu-si poate stapani instinctele primare si ar trebui lasat undeva la marginea societatii, pentru a nu difuza acest comportament deviant catre altii.

Se pare, astfel, ca avem nu numai duble standarde sexiste, in binomul barbat-femeie, ci si duble standarde heteronormative, in binomul barbat heterosexual-barbat homosexual.

Revenind la ideea sexului ca act cu functie sociala, Romania este inca o societate in care educatia sexuala e controversata. Preferand sa nu le vorbeasca copiilor despre riscurile unei sarcini in adolescenta (cel mai probabil nedorita, din cauza varstei fragede) sau ale unei boli cu transmitere sexuala, o buna parte a societatii romanesti ramane de partea sexului cu lumina stinsa, cu perdeaua trasa si in liniste totala.

Dezbaterea nu se refera, desigur, la intimitatea actului sexual, care este o componenta esentiala a sexului, ci la modul in care ne raportam la sex.

In afara discutiilor de tip "locker room", de genul celor pe care presedintele ales al Statelor Unite le invoca pentru a-si spala imaginea dupa ce a avut comentarii sexiste la adresa femeilor, discutiile despre sex sunt practic inexistente.

Suntem o natie adusa de barza, nu de fertilizarea ovulului produs de corpurile mamelor noastre de catre un spermatozoid produs de corpurile tatilor nostri. O imagine la care niciunul dintre noi nu vrea sa se gandeasca, dar care este perfect reala.

Mai mult, este rusinos sa vorbesti despre sex ca despre un act social care are efecte benefice pentru sanatate, fizica sau psihica, sau pentru dezvoltarea individuala. Singurul scop admis al sexului, subinteles insa, este cel al procrearii ocazionale, dorita sau nedorita.

In acest context, in care sexul nu are potentialul de a perpetua specia umana, ce rost are sa ne batem capul cu o comunitate, minoritara pe deasupra, care nu doar ca vrea sa schimbe oranduirea veche de milenii, ci sa mai si schimbe perceptia despre sex si utilitatea sa sociala dincolo de procreare?

Ne dorim atat de mult sa evitam aceasta discutie, incat chiar si atunci cand un barbat heterosexual sau un grup de barbati heterosexuali abuzeaza sexual o femeie, argumentele variaza de la blamarea victimei pana la evidentierea caracteristicilor pozitive ale agresorului (vezi celebrul caz din campusul Stanford din SUA, in care avocatii apararii au cerut o sentinta blanda pentru ca agresorul urma sa faca parte din lotul olimpic al Statelor Unite la Jocurile de la Rio).

In mod cert, dezbaterea despre sex nu trebuie vulgarizata, ceea ce ar fi exact rezultatul asteptat de cei care se opun acestei discutii. Dezvoltarea noastra ca fiinte umane, care inteleg limitele intimitatii spatiului personal si familial al fiecaruia dintre cei din jurul nostru, trebuie sa fie traseul firesc al acestei schimbari dogmatice privind sexul.

In plus, esenta dezbaterii trebuie sa ia in considerare adevaratul subiect de care ne temem - odata cu legalizarea casatoriilor gay, suntem gata sa admitem ca si noi facem sex din placere, si nu doar pentru a contribui la cresterea demografica a tarii sau a continentului?

Haideti sa lasam ipocrizia deoparte si sa nu (mai) blamam o intreaga comunitate pentru neajunsurile noastre si pentru lipsa noastra de sinceritate cu noi insine si cu cei din jurul nostru, fie ca ne sunt copii, nepoti, parinti sau bunici.

Adrian Marica a studiat politica europeana la Universitatea din Amsterdam. Este stagiar la institutiile europene si e interesat de domenii precum dezvoltarea UE, guvernanta europeana si drepturile omului.

Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook   sau pe  Google News