Ce cauta Biserica Romana in discutia privind drepturile comunitatii gay? Interviu

Autor:Ana Ilie
Sambata, 23 Mai 2015, ora 13:489187 citiri
Ce cauta Biserica Romana in discutia privind drepturile comunitatii gay? Interviu
Foto: Accept Romania

Doi parlamentari din nordul Europei sunt de parere ca procesul acceptarii cuplurilor de persoane de acelasi sex in Romania este de durata, la fel cum s-a intamplat si in tarile lor, si ca Biserica Ortodoxa Romana trebuie separata de politica.

Hans Linde (Suedia), membru al Left Party (Partidul de Stanga), si Silvia Modig (Finlanda), din Left Alliance (Alianta de Stanga), au raspuns catorva intrebari pentru Ziare.com, cu ocazia dezbaterii "Parteneriatul civil: dreptul fundamental la recunoasterea familiei persoanelor LGBT. Perspective romanesti, perspective europene", care a avut loc vineri in Bucuresti, in cadrul manifestarilor prilejuite de Festivalul Bucharest Pride.

Cei doi parlamentari, care si-au recunoscut public orientarea sexuala in urma cu mult timp, au insistat ca recunoasterea parteneriatelor civile si neamestecul Bisericii in politica sunt procese ce trebuie sa aiba loc si in Romania, asa cum s-a intamplat si in tarile lor de origine.

Cat de multe cunoasteti despre drepturile comunitatii LGBT (Lesbian, Gay, Bisexual, Trans -n.red.) din Romania?

Silvia Modig: Ei bine, asta studiem de doua zile si din punctul meu de vedere mai e mult de lucru. Spre exemplu, un parlamentar a spus, sau cel putin asa am interpretat eu, ca nu mai e criminalizata homosexualitatea, deci nu e nicio problema si e suficient atat. Dar e o problema de drepturile de baza ale omului, deci nu e suficient.

Hans Linde: In acelasi timp, se vede ca Romania a inceput un proces, e o miscare LGBT mai vocala, e un proces in Parlament, sunt dezbateri privind parteneriatul civil, deci putem vedea si recunoastem ca Romania se schimba.

Dar Parlamentul tocmai a respins proiectul de lege privind parteneriatul civil.

Silvia Modig: Da, dar inca se discuta. Asta este o parte a procesului, sa aduci subiectele in discutia publica si asta e o cale de a reduce prejudecatile. Oamenii stiu lucrurile astea, prejudecatile incep din teama de necunoscut, nu stii oameni de aceasta orientare, deci te opui.

Credeti deci ca este un proces de durata.

Silvia Modig: Da. Ma gandeam cum se schimba oamenii. Anul '89, cand ati devenit o societate libera, nu s-a intamplat cu atat de mult timp in urma. Daca ma gandesc la procesul acesta in Finlanda, in ultimii 20-25 de ani a avut loc un salt enorm, a fost un proces indelungat, dar se simte o accelerare, o miscare ce are loc.

Nu aveti totusi sentimentul ca in unele tari din regiune aceasta miscare are mai multa efervescenta, comunitatea e mai vocala, iar in Romania e mai temperata?

Hans Linde: E adevarat, dar simtim si din experienta noastra, si la noi, atat in Suedia cat si in Finlanda, procesul a durat ani buni. A durat decenii pana cand Parlamentul a votat legile privind casatoriile intre persoane de acelasi sex, spre exemplu.

Dar se poate vedea, trebuie sa spun ca sunt a doua oara in Bucuresti, si cand ma plimb prin oras, se poate vedea cum tinerii romani asculta aceeasi muzica, vad aceleasi filme, iau parte la aceleasi lucruri, la retelele de socializare, si este evident ca Romania se schimba, ca atitudinile se schimba.

Silvia Modig: Ce e diferit la voi, am descoperit ca Biserica are un rol foarte puternic in aceasta discutie, in schimb, tarile europene sunt diferite din acest punct de vedere. Noi am incercat sa tragem o linie clara intre stat si Biserica. Biserica e independenta, sa-si poata vedea de ale sale, insa legea trebuie sa fie neutra pentru toti. Deci acesta este un factor care afecteaza procesul din Romania.

Biserica Ortodoxa Romana este implicata in politica. Cum putem invata din experienta tarilor dvs i0n acest sens?

Silvia Modig: Vreau sa spun, din capul locului, ca e simplu sa spui, dar schimbarile sunt mai greu de facut. Noi am organizat in asa fel Biserica in Finlanda incat are dreptul sa colecteze taxa, deci toti cei care apartin Bisericii platesc aceasta taxa din veniturile lor. Acestia sunt banii pe care Biserica ii foloseste pentru lucrarile sale. Si oamenii ca mine, care nu apartin Bisericii, nu platesc aceasta taxa, deci nici nu am niciun cuvant de spus, nu pot vota in alegerile dn cadrul Bisericii.

Nici ei nu pot veni sa ne spuna cum sa ne traim viata, pentru ca avem existente separate, independente.

Hans Linde: In acelasi timp, cred ca e grozav sa ai un dialog cu Biserica. Inteleg ca Biserica Ortodoxa Romana nu va accepta maine casatoriile intre persoane de acelasi sex. Dar chiar si Biserica trebuie sa inteleaga ca agresiunile motivate de ura, pe orice motiv, reprezinta o problema. Asta e impotriva mesajului crestin de iubire si egalitate si Biserica ar trebui sa vorbeasca impotriva discriminarii, spre exemplu.

Noi am avut multe discutii si dialoguri timp de decenii cu Biserica noastra si astazi putem observa ca Biserica noastra, Biserica Luterana a Suediei, ia pozitie pentru oportunitati egale, impotriva discriminarii, a jucat un rol extrem de important in schimbarea pozitiva a societatii suedeze.

Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook   sau pe  Google News