Au fost publicate recent în Monitorul Oficial 21 de programe pentru noi discipline din care școlile pot alege pentru programa de anul școlar viitor 2023-2024 și care să fie incluse în curriculum la decizia școlii.
Opționalele se adresează elevilor de clasele V-VIII. EduGaming, Cultura Copilăriei, Robotica și viața, Armonie corporală și socială, Desenul în viața cotidiană, sau Migranți în lumea contemporană, sunt câteva dintre opționalele noi ofertate de Ministerul Educației și pentru care s-au elaborat și programe.
Listă opționale: ”Educație pentru peisaj”, ”Armonie corporală și socială”, ”Desenul în viața cotidiană”, ”EduGaming”, ”Istoralia”, ”Siguranță în situații de risc”, ”Cultura copilăriei”, ”Robotica și viața”, ”Educație pentru patrimoniu”, ”Text, deschide-te!”.
Alte opționale: ”Etică aplicată”, ”În jurul mesei. Stiluri de viață și cultura alimentației”, ”Migranți în lumea contemporană”, ”Educație pentru dezvoltare durabilă”, ”Cultură digitală”, ”Științele și patrimoniul”, ”Lumea cotidiană într-un an”, ”Sănătate și integrare în familie și comunitate”, ”Click SUCCES!”, ”Știința și tehnologia mă ajută. Studiez, aplic, creez!”, ”Cum mă înțeleg cu celălalt”.
Programa de opțional integrat Desenul în viața cotidiană, reprezintă o ofertă de curriculum la decizia școlii, care se adresează elevilor din clasa a V-a/a VI-a, din învăţământul gimnazial și este proiectată pentru un buget de timp de o oră/săptămână, pe durata unui an şcolar.
Exemple de activităţi de învăţare și resurse utile: Cum aș vrea să arate străzile din localitatea mea? Este o activitate de tip proiect, care propune ca elevii să identifice cum ar putea fi integrate în viața comunității anumite spații din mediul lor de viață.
Programa școlară EduGaming reprezintă o ofertă de opțional integrat care se adresează
elevilor de clasa a V-a/a VI-a din învățământul gimnazial, având o alocată o oră/săptămână, pe durata unui an școlar.
Opționalul integrat EduGaming le oferă elevilor ocazii pentru a-și exersa spiritul critic și capacitatea de a-și formula diverse ținte de dezvoltare personală și de petrecere a timpului liber. În domeniul educației, jocurile au fost menționate ca o metodă de susținere a principiilor conexe de învățare activă, învățare experiențială și învățare centrată pe elev.
”Cultura Copilăriei” reprezintă o ofertă de opțional integrat care se adresează elevilor de clasa a VI-a/a VII-a din învățământul gimnazial și are alocată o oră/săptămână. Programa are în vedere crearea unor situații de învățare pentru elevi, prin intermediul cărora să se cunoască pe sine, să conștientizeze modul în care își structurează propria identitate și pe cea de grup, participând la realizarea unor valori culturale specifice.
Programa școlară pentru opționalul integrat ”Text, deschide-te!” reprezintă o ofertă de
curriculum la decizia școlii adresată elevilor de clasa a VII-a din învățământul gimnazial,
având un buget de timp de o oră/săptămână.
Printre temele ce vor fi dezbătute la clasă:
Selectarea de surse de informare credibile și de resurse de învățare pertinente pentru rezolvarea unor probleme la școală/ în comunitate
Prezentarea unei surse de informare de încredere, pe baza criteriilor agreate
Proiecte de documentare pe subiecte actuale/ controversate/ de interes pentru elevi – sugerate de profesor sau alese la nivelul grupului de elevi, în funcție de interesele acestora, prin derularea de discuții în grup, brainstorming, votare.
Un exemplu: în contextul pandemiei se pot utiliza texte despre siguranța/ necesitatea/ rolul vaccinului, care oferă informații diferite, posibil contradictorii unele față de altele. Pe această temă sunt sugerate câteva surse de informare pentru elevi, cum ar fi site-ul oficial al campaniei de vaccinare Covid-19.