Ziua Universala a Iei - De ce ar trebui sa fii si tu mandru de camasa noastra traditionala

Vineri, 24 Iunie 2016, ora 07:12 6111 citiri
Foto: Facebook/The Romanian blouse album

Pe 24 iunie, de Sanziene, se sarbatoreste Ziua Universala a Iei. A fost initiata pe 7 ianuarie 2013 si a devenit in scurt timp un eveniment global, celebrat pe 6 continente, in peste 50 de tari.

Si primarul Washingtonului, Muriel Bowser, a declarat ziua de 24 iunie 2016 drept "Ziua Universala a Iei". In proclamatia semnata de acesta se arata ca ia romaneasca a devenit un simbol international al culturii romane si o sursa de inspiratie pentru mari creatori de moda. Dar stim noi cat de veche e ia traditionala si ce o face cu adevarat speciala?

Potrivit cercetatorului etnolog Doina Isfanoni, de fapt se vorbeste in mod impropriu de ie. Ia tine mai mult de societatea moderna, de anii '65 - '70, dupa ce Yves Saint Laurent a promovat-o in marile show-uri de moda. Ulterior a fost urcata adesea pe podium, iar acest trend continua si azi.

Daca ne referim la piesa vestimentara veche (parte dintr-un intreg, portul traditional), atunci ar fi mai bine sa o numim camasa, pentru ca despre asa ceva e vorba.

Ie, ciupac sau spatoi

De altfel, denumirea acestui obiect vestimentar era diferita, in trecut, in functie de regiune. In Oltenia si Muntenia se numea ie, in Transilvania i se zicea ciupac, iar prin vestul tarii spatoi, a explicat etnologul pentru Ziare.com. Intotdeauna ea facea insa parte dintr-un intreg.

Prin comparatie, ia pe care o vedem azi imbracata cu diverse ocazii "e o piesa de vestimentatie ce valorifica o experienta traditionala a unei piese cu valoare emblematic identitara", explica etnologul. Cea din vechime era camasa, chiar camasa cu altita, pentru ca piesa de baza a acesteia era maneca. Nu degeaba aceasta ramanea adesea la vedere, indiferent de vreme, chiar si atunci cand, fiind frig, se purta cojoc.

Cele mai vechi reprezentari

In ceea ce priveste cele mai vechi reprezentari ale acestei camasi, acestea pot fi vazute inclusiv "pe metopele de la Tropeum Traiani, in Dobrogea". Reprezentarile de aici "atesta aceste piese in structura de croi, pe care o avem si astazi repetata in costume", ne-a explicat Doina Isfanoni.

Aceeasi camasa, realizata dintr-un material fragil, poate fi gasita si in celebra colectie Bratianu-Cantacuzino, ce numara 100 de piese de la sfarsitul secolului XVIII.

Elemente decorative unice

Daca croiul, materialul si modul in care se realizeaza aceasta piesa vestimentara nu sunt caracteristice doar acestui spatiu geografic, cand vine vorba despre "structurile decorative, categoriile de motive sau cromatica", camasa noastra traditionala e unica.

"Panza alba ramane intotdeauna la vedere, este baza. Conceptul la romani este ca aceasta suprafata alba nu e conceputa ca un camp ce trebuie acoperit, ci e o culoare in sine, care creeaza complementaritati cu broderia", explica etonologul.

In ceea ce priveste culorile folosite la broderie, acestea pot fi negru, rosu, ultramarin si oliv, afirma specialistul. Numarul culorilor era redus, deoarece se foloseau pigmenti vegetali.

Cum se foloseau aceste culori? In niciun caz la intamplare: rosul era folosit pentru prima parte a vietii, in timp ce negrul se afla pe camasile femeilor aflate la maturitate sau in etate. E drept, insa, ca in Oltenia negrul era inlocuit de ultramarin.

Cat despre culoarea camasii, aceasta a fost intotdeauna aceeasi: alba. "Nu se vopsea niciodata panza", chiar daca procedeele tehnologice de inalbire a panzei erau de-a dreptul inrobitoare, mai declara etnologul.

Citeste si Associated Press: Ia romaneasca revine la moda, chiar si in campania prezidentiala.

Ne puteți urmări și pe  pagina noastră de Facebook   sau pe   Google News