Coordonatoarea PPE din Comisia LIBE: Tactica Guvernului roman in cazul Kovesi este de neacceptat Interviu

Joi, 14 Februarie 2019, ora 07:07
Autor: Magda Gradinaru
Coordonatoarea PPE din Comisia LIBE: Tactica Guvernului roman in cazul Kovesi este de neacceptat Interviu
Foto: Facebook/Roberta Metsola

Daca Romania vrea sa intre in Schengen si vrea o presedintie rotativa de succes, ar trebui ca guvernul roman sa dovedeasca faptul ca respecta institutiile, ca nu reprima prin forta protestele pasnice la adresa sa si sa nu procedeze cum face acum, opunandu-se deschis si prin toate mijloacele ca un candidat roman sa devina primul procuror european. O spune intr-un scurt interviu pentru Ziare.com Roberta Metsola, europarlamentar maltez, membru in Comisia pentru libertati civile a Parlamentului European (LIBE), unde urmeaza sa fie audiata si Laura Codruta Kovesi.

Roberta Metsola a primit si ea, ca toti membrii Comisiei LIBE, un mesaj care o indeamna sa respinga candidatura lui Kovesi, venit chiar de la un europarlamentar roman, din PSD.

Iata interviul acordat la Strasbourg:

Au trecut aproape trei luni de cand in Parlamentul European, aici, la Strasbourg, a fost dezbatuta Rezolutia privind statul de drept in Romania. Cum vi se par raspunsurile pe care autoritatile de la Bucuresti le-au dat pana acum?

Eu m-as fi asteptat sa fi primit deja un numar de raspunsuri chiar in aceste zile, in care toate reflectoarele sunt pe Romania, al carei guvern detine presedintia rotativa. M-as fi asteptat sa le fi primit, de pilda, in timpul dezbaterilor din comisia LIBE, unde au participat ministrul Justitiei si cel de Interne.

La intrebarile mele, cei doi au raspuns ca este vorba despre probleme interne ale Romaniei si trebuie lasate asa. Mai mult, am auzit cum un alt ministru sustinea ca persoanele condamnate pentru coruptie trebuie eliberate pentru ca inchisorile sunt prea pline. Acestea sunt reactiile pe care le-am auzit, nu stiu sa fi fost si altele.

Premierul roman a spus atunci si a reluat zilele acestea ca europarlamentarii sunt dezinformati in ceea ce priveste Romania. Considerati ca ati fost dezinformata, in vreun fel?

Cred ca nu ma insel spunand ca prim-ministrul a fost europarlamentar pana in urma cu cateva luni. Probabil ca ea se considera dezinformata, din moment ce a fost europarlamentar. Trebuie sa admit insa ca nu o cunosc personal, nu am remarcat-o inainte. Eu lucrez in diverse cercuri politice, cred ca sunt destul de activa in aceasta instutitie, dar nu am intalnit-o vreodata.

Dar, pana la urma, de ce conteaza pentru Parlamentul European starea democratiei din Romania?

Nu este vorba aici doar despre Parlamentul European, ci despre Uniunea Europeana. Eu vin din Malta, tara al carui popor a luptat foarte mult pentru a fi primit in Uniunea Europeana, la fel ca si in cazul Romaniei. Eu vad Uniunea Europeana ca un grup de state cu valori si principii comune, iar atunci cand un guvern le arunca la o parte, mesajul nostru trebuie sa fie ca vom continua sa luptam pentru acele valori si principii, in interesul oamenilor simpli.

De cele mai multe ori este vorba de lideri populisti care invinovatesc Bruxelles-ul pentru orice, dupa care vin si ne acuza ca suntem dezinformati. Insa nu ei sunt cei care sufera, nici macar Parlamentul European nu este vizat direct, ci este vorba aici despre oamenii care protesteaza in strada, ei sufera, ei sunt tintele represiunii, ei sunt cei al caror mesaj este: "Vreau ca tara mea sa arate mai bine".

Tot premierul roman a acuzat, recent, ca Uniunea Europeana ar avea un dublu standard si ca ar judeca cu masuri diferite tarile din Est si pe cele mai puternice, din Vest. Se referea mai precis la Franta, la miscarea vestelor galbene. Credeti ca suntem intr-o Europa cu doua viteze?

Democratia nu are mai multe viteze. Principiile sunt aceleasi peste tot. Ma astept de la prim-ministrul Romaniei ca, in loc sa se planga de fostii sai colegi, sa incerce sa dialogheze cu ei, sa rezolve problemele.

Noi dorim realmente ca presedintia romana sa ne demonstreze tuturor ca ne inselam, sa fie rezolvate aceste dosare foarte importante pentru Romania si pentru cetatenii romani, iar apoi guvernul roman se va putea baza pe sprijinul nostru pentru a ridica mecanismul MCV si Romania sa intre in sfarsit in Schengen. Eu asta m-as astepta sa faca autoritatile romane in timpul presedintiei rotative.

Credeti ca Romania are sanse sa fie admisa in Schengen in acest an?

Ar trebui sa-si convinga partenerii, precum guvernul olandez, care se opune. Ar trebui ca guvernul roman sa dovedeasca faptul ca respecta institutiile, ca nu reprima prin forta protestele pasnice la adresa sa.

Ar trebui sa nu procedeze cum face acum, opunandu-se deschis si prin toate mijloacele ca un candidat roman sa devina primul procuror european, transmitandu-ne astfel mesajul ca personalitatile din Romania care sunt binecunoscute, oameni seriosi, muncitori, inteligenti, pro-europeni, nu sunt sustinute de catre guvernul actual.

Romania a anuntat, intr-adevar, ca nu o va sustine pe Laura Codruta Kovesi, fostul sef al DNA, pentru postul de sef al Parchetului European. Este o practica des intalnita ca un guvern sa se opuna unui candidat din propria tara?

Eu astept audierile care vor avea loc saptamana viitoare. Voi vedea daca se confirma evaluarea pe care a facut-o pentru noi un grup de experti independenti. Aceste evaluari sunt foarte importante pentru ca aduc o nota de obiectivitate unui proces de selectie. Insa pana acum nu am vazut niciun motiv pentru care aceste evaluari sa fie invalidate.

In cazul in care se va confirma ca acel candidat are merite deosebite in domeniul sau, noi il vom sustine fara rezerve, si astept atunci sa-l vad pe ministrul roman al Justitiei, persoana care ocupa locul rezervat presedintiei rotative, cum il va felicita pe candidat, pe compatriotul sau, pentru alegerea in aceasta importanta pozitie.

Daca un candidat care nu este sustinut de guvernul sau va fi totusi ales, nu inseamna asta un vot de blam din partea Uniunii Europene la adresa Guvernului de la Bucuresti?

Exact acest argument este unul dintre cele folosite de catre cei care vor sa-i submineze candidatura. Am primit tot felul de mailuri din partea reprezentatilor guvernului socialist de la Bucuresti, cu diverse motive pentru care nu o sustin pe candidata din Romania. O voi lasa pe ea sa raspunda la aceste intrebari, dar pana la urma ceea ce astept este obiectivitate. Mai ales atunci cand un guvern are un comportament anti-democratic, din orice tara ar fi, trebuie sa fie ascultate cu atentie toate partile.

In legatura cu mailurile despre care vorbeati, e cel trimis chiar zilele acestea de un eurodeputat PSD, este o practica obisnuita sa primiti astfel de mailuri de la colegii dumneavoastra?

Nu, am fost surprinsa. Dar, repet, sa asteptam audierile. Ce pot sa va spun, insa, este ca atunci cand un reprezentant al unui guvern se refera la o persoana, la cineva care s-a manifestat critic la adresa Puterii - asa cum ar trebui sa fie permis in orice societate democratica-, folosind etichete de genul "tradator" sau "dusman al statului", aceasta este o tactica de tip fascist, de neacceptat. Orice mesaj, orice mail care incearca sa transmita acest mesaj este, pentru mine, de neacceptat.

Ati fost vreodata in Romania? Va intreb pentru ca v-am auzit vorbind foarte frumos despre poporul roman.

Am fost in vizita, cand eram foarte tanara. Dar am si foarte multi prieteni romani. Exista o comunitate numeroasa de cetateni romani care traiesc in Malta.

Seara trecuta l-am auzit pe prim-ministrul italian vorbind in fata Parlamentului, aici, in Strasbourg, criticand UE. Este Uniunea Europeana pregatita sa se lupte cu populismul?

Asta trebuie sa vina in primul rand din partea liderilor politici. Politicienii au responsabilitatea de a nu propaga frica, de a nu manipula prin discursuri, pana la urma, de a nu minti. Eu, cel putin, cred in aceste responsabilitati si voi continua sa fac asta, chiar daca voi ramane ultimul politician care crede in ele.

In Malta exista probleme legate de populism, de fake news sau de coruptie? Acestea sunt teme in aceasta campanie.

Da, si in tara mea exista numeroase astfel de critici la adresa Guvernului. Din nou, cred ca fiecare politician are responsabilitatea de a avea un mesaj responsabil, daca dorim intr-adevar sa dam ceva inapoi celor carora le cerem votul si sa contribuim la mersul inainte al tarii.

 Articol citit de 56050 ori

    Citeste si:
    Comentarii
    sigint
    14.02.2019, 17:57
    Vrajeala
    Mare vrajala. Ea sustine in interviu ca nu stie despre ce e vorba si asteapta sa o audieze pe Kovesi! Iar cand e intrebata de Europa cu mai multe viteze, amuteste, mananca *** cu perje !
    apollo11
    14.02.2019, 11:38
    Pot sa stea si in cap si in miini...
    ...toti parlamentarii si securistii stalinisti din Romania si Europa, adevarul a inceput sa iasa la iveala si se va vedea tot putregaiul si duhoarea din asa=zisa justitie a procurorilor din Romania. Aveti putintica rabdare, probele sint indubitabile, daca exista dreptate LCK va ajunge la Poarta Alba!
    Gile
    14.02.2019, 12:09
    Interesant
    Apulica tata !
    Iese la iveala "adevarul" borfasilor Ghita, Voiculescu, Andronic, Dragnea, Adrian Nastase etc. moshit in laboratoarele subterane ale KGB-ului !
    Tot gorila ai ramas !
    Hai du-te pe o creanga si mai mananca o banana sau socializeaza mancand puricii unui confrate de-al tau !
    scostel17
    14.02.2019, 09:28
    Eu unul
    m-am cam saturat de UE si de magariile care se fac pe acolo. Si apropo eu unul nu vreau moneda euro si nici in Schengen pentru ca in caz de criza nu sufere UE suferim noi cei de aici din tara Despre Kovesi sa o ia si sa aiba grija de ea ca le-a facut jocurile aici in Romania, si punct.
    Ambigua
    14.02.2019, 09:42
    Da' tu de ce stai in UE, sa te bucuri de "binefacerile" ei?
    Du-te dom'le in Rusia, Venezuela si Coreea de Nord, ca te asteapta cu bratele deschise. Si in Turcia ai putea, daca treci la islam. Cica au inceput si acolo cozile la mancare, ca pe vremea lui Ceausescu la noi.
    scostel17
    14.02.2019, 11:41
    Re
    Pe lumea asta am aparut intii eu si apoi UE. Asa ca ue a venit peste mine si nu invers. Pe mine nu ma mai intereseaza ue. Oricum in viitorul apropiat va deveni o amintire.
    apollo11
    14.02.2019, 11:41
    Care binefaceri amigo?
    Dictatura unora impotriva altora? Un fel de caer din anii '50? Hai sa fim seriosi ca UE vrea democratie numai pentru dulai nu pentru pekinezi ca noi.
    Comentariu inadecvat
    14.02.2019, 11:50
    Asa a facut dar nu a devenit mai inteligent.
    Nici nu are cum, atata timp cat gandeste cu bilele se poate indopa cu o tona de banane ca tot o loaza ramane.
    DUTTY
    14.02.2019, 11:37
    De ce gile??TU asa ai facut si acuma esti mai
    Inteligent?!?!?!?
    Gile
    14.02.2019, 09:16
    E simplu
    MAfiotii PSD+alde aplică principiul lui Felix Dzerjinski, creatorul NKVD-ului: “Nu există persoane nevinovate, există doar persoane de care nu ne-am ocupat suficient".
    internet
    14.02.2019, 10:49
    E simplu Tov Gile nu o plagia pe Kovesi antiRomania
    Exact asta e comportamentul lui Kovesi.Tin dosare la sertar de 10 15 20 de ani sau cat mai pot si sa le folosesc in functie de nevoi si necesitati.Kovesi nu se baga in politica ci facea politica cu dosarele.Este evident ca a actionat pentru sprijinirea strainilor -vezi marile dosare de coruptie si contra intereselor Romaniei.Avem memorie buna si lucram cu materialul clientului.Iata ce zicea inclusiv pe ziare com.Procurorul șef al DNA Kovesi, spune că afacerile EADS și Microsoft compun un singur dosar care a fost deja "detonat", urmand să existe invinuiri nu doar in cazul licențelor educaționale, ci și in ceea ce privește contractul privind securizarea frontierelor. Șefa DNA precizează că dosarul a fost construit 100% de procurorii anticorupție din Romania.Asa de bine a fost CONSTRUIT ca nu s-a mai intamplat nimic.Cum sa nu fie apreciata si avansata ?
    Gile
    14.02.2019, 12:12
    E simplu
    Nu s-a mai intamplat nimic deoarece au venit mafiotii PSD la putere in 2012 si au facut ceea ce ar fi facut orice borfas : au distrus justitia (mai ales DNA-ul) !
    Dar pentru tine vinovatii nu sunt niciodata cei din mafia PSD compusa din borfasi de prima mana !
    Gile
    14.02.2019, 08:55
    E foarte simplu
    Ce faceți dacă nu vă puteți prezenta la instanta de judecată la data indicată in citatie?
    Participanții la proces, care nu se pot prezenta la sedintă la ora si data indicată in citatie, trebuie să anunte instanta despre motivele neprezentării prin depunerea unei cereri la care vor fi anexate si probele care dovedesc motivul neprezentării. Astfel, acestia pot solicita amanarea procesului dacă au motive intemeiate pentru neprezentare sau pot solicita examinarea pricinii in lipsa lor. Persoanele care contribuie la infăptuirea justitiei (martorul, expertul, specialistul) nu pot solicita amanarea sau examinarea procesului in lipsa lor, dar trebuie să comunice instantei motivele neprezentării.
    cdi0011
    14.02.2019, 09:03
    Procedura in fata instanetei difera fata de faza de inculpare
    Ai dreptate in ceea ce priveste procedura in fata instantei, dar doamna Kovesi este chemata ca suspecta ( nu inculpata) sa fie ascultata si sa ii se aduca la cunostinta acuzatiile, in aceasta faza neprezentarea faculta procurorul in a elibera mandatul de aducere - ceea ce si se urmareste pentru spectacolul latrinei3 - Si daca se duce foarte probabil ca doamna coada de topot Florea sa ceara control judiciar impotriva doamnei LCK ca acceasta sa nu poata ajunge la audientele din comisia LIBE si PE
    Gile
    14.02.2019, 09:20
    Interesant
    E ceva similar cu cazul Carmen Iohannis care nu s-a prezentat invocand diverse motive si nu s-a intamplat nimic !
    cdi0011
    14.02.2019, 08:53
    Daca pe cineva il duce mintea in PSD acum este momentul sa o arate..
    Cred ca sar din lac in putz... Momentul este sacrificarea lui Dragnea ca sa nu se duca mai multi la vale... Presupunem ca doamna Kovesi datorita circului facut nu ajunge procuror sef european..OK... Dar cine ajunge , dupa tot circul vazut in Romania , credeti ca nu va investiga tot ce tine de aceasta tarisoara??? La LCK poate mai aveau uni de jos ceva intrari si scapau ca nu erau asa de importanti ...ea il lua de gat pe Dragnea si inca vreo 2 sau 3 si gata... nu asta se va intampla cu un procuror neamt..prevad toata familia Dragnea...Irinuca care a aderat la grupul infracctional organizat, inclusa si ea in combo... cum incearca sa ceara azil in Costa Rica. Doamnele Dancila si Adina Florea care au fost aruncate la inaintare au ajuns de rasul Europei, mai bine stateau ele pe fundul lor unde erau si le credea lumea destepte. In cazul doamnei Florea lucrurile stau mai rau ca in cazul doamnei Dancila.. pe doamna Dancila o inteleg toti pentru ca stiu ca nu o ajuta cutia sperantei, nu poate saraca mai mult.... Doamna Floare incearca sa execute lucru murdar care ii este comandat de sus si asta va atarna foarte greu in CV-ul dansei si in credibilitatea la nivel European, deci daca doamna Florea are putin de demnitate ar opri circul asta acum. Ceea ce se urmareste este imiedicarea deplasari fizice a doamnei LCK sau in defect aducerea acesteia cu mandat de aducere si tot spectacolul cu catusele puse....va dati seama ce BN la latrina3. Partea buna este ca toata Europa stie ca e magarie pe fata si nu face decat sa o respecte si mai mult pe doamna LCK, nu acelasi lucru se poate spune de celelalte doamne mai sus amintite.
    Ambigua
    14.02.2019, 09:38
    Asa e!
    Vezi ca e buna si prostia la ceva? Marele noroc al romanilor e ca hotii de la guvernare sunt si prosti, nu doar niste ticalosi. Era in interesul lor sa o sustina pe LCK la sefia parchetului europan, prindea 2-3 si gata, se facea tacere. Asa, daca vine neamtul e vai si amar de zilele lor. Unul nu scapa, daca si-au imaginat asa ceva. Mai ales ca-l va sprijini din toata inima Iohannis. Vor mai indrazni sa-i faca sicane lui Iohannis, daca neamtul va fi procuror european?
    Gile
    14.02.2019, 09:03
    E simplu
    Unde nu-i cap vai de picioare !
    Gile
    14.02.2019, 06:34
    E foarte simplu
    La prima si la a doua infatisare se poate prezenta avocatul lui Kovesi deoarece trebuie sa citeasca dosarul (desi ma indoiesc ca exista asa ceva) !
    Mai mult, nimeni n-o poate obliga pe Kovesi sa se prezinte in fata unei institutii care dpdv legal nu exista, pana cand nu se pronunta CJUE daca MCV este obligatoriu sau nu !
    Oricum, toata lumea trebuia sa se astepte la asemenea reactie din partea unor mafioti disperati pentru libertatea si averile lor ! Este o dovada clara ca mafiotii au furat la greu si fondurile europene !
    In sa ceea ce este foarte clar : stiu si mafiotii PSD+alde ca Laura Codruta Kovesi este deja primul procuror sef al Procuraturii Europene !
    Mafiotii PSD+alde vor lua mult timp acum inainte vitamina M la greu direct de pe placute suedeze !
    I_Deleanu
    14.02.2019, 09:08
    E foarte simplu, simplu de tat
    Precum marea scula teoreticiana Mikhail Suslov al PCUS, planifica strategiile Internationalei Comun iste si elabora liniile ori directivele tactice in relatia cu partidele subordonate si tarile satelite comuniste,

    deopotriva Roberta Metsola dirijeaza dezvoltarea cuprinzatoare a administratiei, .... marsul glorios al Uniunii Europene spre noi culmi de democratie originala .... conform strategiei Internationalei Populiste ale Europei a Noii Oridini. Cine nu este cu noile prevederi ale Ordinii Populiste este "fascist". Stim semnificatia cuvantului fascist ca pe un cal breaz. Inca mai este viu acest cuvant in Rusia, in Ucraina, in Moldova. Iata ca si-a gasit adapostul si in Noua Europa.

    Slava PPE in frunte cu coordonatorul sau !
    Pentru o vreme (1940-1945) era la moda sloganul "Help Uncle Joe (Stalin, nota mea)"
    Iata ca a venit vremea, "Help Mătușa Roberta" !
    miticaionica
    14.02.2019, 08:53
    @Gile , tu ce fumezi ? si eu vreau ,sa te inteleg
    hahaah, si ce crezi ca dupa ce o numesc procuror european se anuleaza faptele ei ? raman in continuare ..sau tu crezi ca poti fi procuror la bruxelles si puscarias la jilava in acelasi timp ??
    DUTTY
    14.02.2019, 14:15
    Cum adica ce fumeaza Jile?!?!?!?
    Chistoace!!!!
    padrone
    14.02.2019, 10:15
    care fapte, mai draga mitica ? citeaza o fapta sa
    te cred, daca poti sau daca ai de unde. Dar sa fie o fapta credibila de puscarie si acceptabila pe intelesul tuturor, asemanator cu furtul lui Dragnea, nedovedit de justitiei bineniteles, dar recunoscut de o tara intreaga, ca e vizibil inclusiv de pe luna.
    Sau faptele lui Mazare, ale lui Ghita, samd, caci fauna pesedista doar pe astfel de fapte "ievolueaza" cu "remarcabile" victorii.. impotriva propriului popor, bineinteles.
    Deci fapte, nu vorbe, intelegi ?
    Gile
    14.02.2019, 09:02
    Ai rabdare !
    Pana la arestare e cale lunga (chiar si 10 ani) !
    Mai intai sa vedem daca MCV-ul este obligatoriu deoarece s-ar putea ca institutia care a citat-o pe Kovesi sa nu existe decat in mintea mafiotilor PSD+alde !
    Asa imi fac si eu o institutie pentru arestarea lui Dragnea si-l citez sa-i dau vitamina M de pe placute suedeze!
    Ce valoare are aceasta institutie ? Niciuna !
    Plus ca trebuie sa existe probe solide ceea ce ma indoiesc ca exista !
    Ai rabdare miticaionica, nu te excita degeaba !
    Cert este ca aceasta actiune este inca un pas major in drumul spre disparitia mafiei PSD de pe scena politica a Romaniei !
    Kogaion78
    14.02.2019, 06:32
    ....eteteeee......de neacceptat!......neadreac fragezeste diaspora!
    .......dipolu original lucitor profita mai bine!....ie fff acceptabil!....nu ????........o sa ne lasa astia ca osama pe sirieni!....o sa gargalim tot in vivo ca cei 274 de bubuletzi decapitatzi!.....
    anaviva
    14.02.2019, 16:47
    De ce doar psd-istii ?
    Sunt de acord ca cei din psd sunt o mafie majora dar cu ce bani fac politica cei din pnl , udmr , usr si altii , cand , daca vrei sa faci politica ai nevoie de bani multi .

    Daca psd-istii sustin partidul cu bani furati din romania atunci celelalte partide primesc bani din afara , daca ei nu fura din economia romaneasca . Daca-i asa , cu ce scop le trimit cei din afara bani , cata vreme nimeni nu-ti da chiar degeaba ?
    Kogaion78
    15.02.2019, 12:55
    ....matale si trollicii intai invatati sa votati..
    ...democratic!.....adica nu tot comunism in democratie!....daca nu.....faceti o iecscursie numai dus la moscwa!....sa va vizitati idolul kgbel si sa va instalati in duma de stat!....sa dormiti acolo linistiti tot ca acum pe copeici multe, dar fara sa tastati de nebuni sovietisme in saraca Romanie!......dasfidania!.....
    Constant
    14.02.2019, 01:09
    Bravo Malta ! Guvernul roman nu va putea intrerupe sau influenta
    o procedura europeana. Cu aceasta convocare intempestiva si vadit ordonata, guvernul Romaniei si-a arata adevarata fata si si-a pierdut toata credibilitatea in fata Europei.

    Sustin numirea doamnei Laura Codrutza Kovesi in postul european prestigios.
    george 2
    14.02.2019, 01:08
    Penibil!
    Dupa toti acesti ani de ceaun european, se mai indoieste cineva cu mintea la el ca la varful Europei colcaie numai niste orbeti cu care nu poti dialoga? Sunt identici cu 'hastagienii' nostri din parlament. Indiferent de discutie ei iti dau replica cu castravetele. Doamne apara si pazeste! Atat le poate mintea si unora si altora.