Schimbarile realizate prin ordonanta de urgenta in statutul Institutului Cultural Roman au ajuns in presa de peste ocean.
ICR a devenit o forta in schimburile culturale globale, promovand scriitori, artisti si mai ales miscarea din cinematografia romana cunoscuta drept "noul val". Guvernul condus de Victor Ponta a pus capat acestei focusari internationale, crescand controlul politic asupra institutului, actiune care a provocat proteste in randul grupurilor culturale din Europa si SUA, noteaza New York Times.
Astfel, colaborarile cu institutiile culturale americane, printre care Centrul Lincoln, cosponsor al unui festival anual de film romanesc, ar putea fi in pericol. Recent, organizatii ca Muzeul de Arta Moderna, Film Forum si Melville House au trimis scrisori catre premierul roman Victor Ponta si altor autoritati guvernamentale, cerandu-le sa anuleze masura.
"Ordonanta in sine a fost o surpriza foarte mare, iar noi nu am fost consultati. Dar si mai surprinzatoare a fost schimbarea de perspectiva. Strategia noastra, de cand am preluat presedintia ICR in 2005, a fost sa ne deschidem lumii de afara. Scopul nostru a fost sa reconectam piata culturala din Romania de cea din vest si in New York s-a vazut rezultatul", a declarat Horia Roman Patapievici, presedintele ICR, intr-un interviu acordat NYT.
Patapievici le-a spus jurnalistilor americani ca a fost fost vorba de o decizie politica, mai ales ca alegerile parlamentare se apropie in Romania.
De asemenea, New York Times aminteste de petitia semnata de 3.000 de artisti, printre care si regizorul Cristian Mungiu, care a calificat actiunea Executivului de la Bucuresti drept o "intruziune brutala a politicii in viata culturala" a Romaniei, care demonstreaza "o lipsa completa de respect fata de artisti si intelectuali, unii dintre putinii aducatori de vesti bune despre Romania in ultimii ani".
Comparatia cu Ungaria
Situatia din Romania seamana cu cea din Ungaria, unde un guvern nationalist de dreapta a impus controlul asupra culturii si libertatii de expresie, continua jurnalistii.
De asemenea, acestia reiau declaratiile premierului Ponta, care a negat ca ia controlul ICR de la presedintele Traian Basescu, rivalul sau politic, pentru a-l obliga pe Patapievici, aliat al presedintelui, sa demisioneze. Premierul a explicat ca obiectivul este de a depolitiza conducerea institutului si de a permite o mai mare supervizare parlamentara a cheltuielilor, intr-o perioada de austeritate.
Spre finalul articolului, NYT o citeaza pe Lawrence Kardish, curator la Muzeul de Arta Moderna.
"Lumea culturala din New York continua sa fie uimita de modul in care acest grup, care reprezinta o tara cu o populatie cat o fractiune din cea a Germaniei, Marii Britanii si Frantei si ale carui resurse sunt limitate, poate fi tot atat de eficient ca serviciile culturale ale acestor natiuni", spunea Kardish.
Directorul ICR din New York, Corina Suteu, a explicat pentru NYT cum vede schimbarea din Romania.
"In primul rand ne vom intoarce la o atitudine arhaica, la un control politic complet. Senatul poate spune: 'Nu imi place acest gen de arta, ar trebui sa prezentati asta in schimb'. Dar trebuie sa prezentam mai multe genuri de cultura romaneasca", a spus Suteu.