Trapperul Gheboasă a urcat vineri, 4 august, pe scena Alchemy de la ediția 2023 a festivalului Untold. În clipurile postate pe internet se vede cum fanii îi cunosc toate versurile, deși temele melodiilor sale îndeamnă la consum de droguri sau violențe, și cântă și dansează alături de el.
De asemenea, cei care apar în aceste clipuri sunt în mare parte adolescenți.
Mai multe persoane publice au reacționat după momentul lui Gheboasă de la Untold.
Cântărețul Cezar Ouatu a transmis un mesaj ironic pe Facebook, în care scria că se simte emoționat. În postare a pus și un clip video în care apare cântărețul Gheboasă și mulțimea de fani cântă și dansează alături de el.
„Noua generație … “idoli” vs fani … no comment 😳!!!
Ce voce, ce mesaj, ce producție și ce bine sună viitorul”, a scris ironic Cezar Ouatu.
Și sociologul Gelu Duminică a reacționat. El este de părere că Gheboasă nu trebuie blamat.
Reacția lui Gelu Duminică pe larg:
„Văd lumea oripilată de versurile muzicilor cântate pe scena UNTOLD de câțiva artiști extrem de populari în rândul tinerilor și adolescenților (gen Gheboasa). Se propune stropirea cu aghieazmă mare, se leșină de grija viitorului și se induce ideea că cei ce sunt acolo în public reprezintă un pericol pentru națiune.
Cu siguranță, versurile sunt extrem de vulgare și pline de mizerie. Eu nu consum muzica asta și nici nu cred că o voi consuma vreodată. Din păcate, însă, nu pot să nu văd că nu e nimic nou sub soare cu muzica de genul ăsta și că ea a existat, sub varii forme, mai dintotdeauna.
Folclorul românesc de secolul XIX (cam de atunci avem primele surse) avea și melodii cu versuri extrem de vulgare care erau super populare în acele vremuri. Melodii de genul asta au existat și în perioada interbelică, ba chiar și în comunism (atunci erau mai cu "perdea").
Ĺa nivel internațional, muzicile cu versuri dure, macabre și pline de înjurături sunt și mai prezente de prin anii 80, iar "muzicile de cartier" care ajung și în România anilor 90 nu sunt despre panseluțe și zbor de fluturi. Că noi am crezut că e vorba despre, e ceva ce ține de accesul nostru la educație de calitate....
Din punctul meu de vedere, ceea ce fac acum artiștii români care au astfel de muzici și mesaje nu e decât o adaptare la "piață". Fiți siguri că dacă muzica lor nu ar avea un public consistent, s-ar reprofila: )).
Așa că nu cred că e nevoie de stropire cu aghiazmă mare și nici nu cred că viitorul nu ne este în pericol din cauza muzicilor celor ca Gheboasa.
Ceea ce ei reprezintă e doar un tip de subcultură muzicală (atenție "subcultură" nu însemnă ceva inferior) care există peste tot și a existat mai dintotdeauna. Și căt există public care o consumă, nu prea avem ce face.
Vorba aia: de gustibus..... (n.r. non est disputandum - dicton latin care se traduce prin ”gusturile nu se discută”)”, a transmis Gelu Duminică.