Reportaj Ziare.com: 24 de ore la Bruxelles

Marti, 23 Noiembrie 2010, ora 12:08
2212 citiri
Foto: Ziare.com/Alexandra Ion

Bruxelles este capitala oficiala a Europei, acesta fiind poate si motivul pentru care orasul intrece in celebritate tara - Belgia. Mai mica decat Transilvania, Belgia miroase a ciocolata, a goffre si a cartofi prajiti.

Am aterizat la Bruxelles la putin peste 9 dimineata, pe aeroportul din nordul orasului. A fost primul drum la Bruxelles, iar graba in care am fost nevoita sa-mi organizez plecarea m-a facut sa nu ma pot pregati, in niciun fel, pentru ocazia de a vedea Capitala Europei.

Nu am apucat sa caut locurile care merita vizitate, nici sa-mi stabilesc un eventual "traseu". Un cunoscut, care se lauda cu stie orasul mai bine decat stie Bucurestiul, mi-a spus, cu un aer plictisit, ca nu este mare lucru de vazut, si ca oricum orasul este "banal".

Ca o solutie de compromis, am ales sa merg pe jos, oriunde o sa vad cu ochii, avand in minte doua locuri in care mi-am propus, neaparat, sa ajung - Piata Centrala si Catedrala Sf. Mihai si Gudula, despre care, in fuga, de pe net, am aflat ca este a sasea mare catedrala din Europa si ca aici a fost oficiata ultima nunta a familiei Regale a Belgiei.

A fost o solutie de compromis, care in final s-a dovedit inspirata. De protestat au protestat doar picioarele mele... Crea ca am mers cel putin 15 kilometri pe jos.

Un autobuz, cu doua burdufuri si scaune din piele, condus cu o maiestrie incredibila si cu viteza, mai intai, pe o autostrada (de unde am zarit in goana, inainte de intra in Bruxelles, sediul NATO), iar apoi, dupa intrarea in oras, pe strazi inguste, m-a lasat undeva pe o latera a Parlamentului European.

Am lasat cladirea Parlamentului in urma si am plecat la pas, spre dreapta. La iesirea din Aeroport, o harta m-a ajutat sa-mi fac un oarecare plan. Ordinul de mars pe jos prin Bruxelles suna simplu: spre dreapta!

Orasul pustiu

La ora 10:00 dimineata, strazi intregi, dintr-un capat in altul sunt goale. Nu vezi tipenie de om. Abia daca se aduna cateva masini in intersectii. Comparativ cu forfota continua din Bucuresti, Bruxelles pare un oras pustiu.

Nu doar pe strada oamenii sunt rari, dar si magazinele sunt goale, iar nenumaratele terase si restaurante sunt inchise. "Unde sunt oamenii?", am intrebat un domn, pe la vreo 60 de ani, care mergea preocupat si pe care m-am bucurat ca l-am intalnit.

"Unde? La scoala, la serviciu, la treaba... Muncesc!". L-am mai intrebat daca asa este mereu si m-a lamurit jovial sa nu-mi fac griji: "Prima data la Bruxelles, nu? Orasul se anima dupa pranz, in pauza de masa, iar dupa ora 17:00 este de-a dreptul aglomerat". Mi-a zambit si a plecat dupa ce m-a salutat urandu-mi: "Bonne journee!"

Romanii cersetori

Nu stiu daca i-am sesizat doar eu, dintr-o anume jena, pe romanii cersetori. In scurtul timp petrecut la Bruxelles eu nu am vazut decat femei, toate relativ tinere, toate de etnie rroma.

Le-am vazut la intrarea in cele doua statii de metrou in care am coborat, in fata bisericilor, in doua intersectii, in Gara Centrala. Imbrobodite, cu fuste lungi si negre, cereau trecatorilor invariabil, mila si un euro. Nu stiu cat de rentabila era "afacerea", in conditiile in care bruxellezii treceau pe langa cersetori, ca si cum acestia nu ar fi existat.

Oricum, ca o consolare, trebuie sa spun ca nu doar "ai nostri" cereau mila publica. Am intalnit si bulgari. Acestia faceau insa ceva pentru banutii pe care ii capatau - cantau la fluier. Ceva imi spune ca bulgarii castigau mai bine decat ai nostri.

Piata Centrala, Grand Place, de Grote Markt

Vazuta in poze, Piata Centrala este interesanta si inedita. Vazuta pe viu, este spectaculoasa. Nu este foarte mare, sunt piete in Bucuresti mai mari decat Piata Centrala din Bruxelles.

Cele patru laturi ale dreptunghiului care formeaza Piata sunt alcatuite din cladiri exceptionale: Palatul Regelui, Casa Ghildelor medievale si Primaria - al carui turn este un veritabil punct de reper pentru zona veche a orasului. L-am vazut de la distanta, ca pe o promisiune, si am ajuns in Piata Centrala, pur si simplu mergand spre el.

Dupa parerea mea, Piata Centrala este unul din cele mai frumoase locuri din lume, un loc in care istoria se impleteste cu arta rafinata, dar si o demonstratie a ceea ce poate realiza omul.

Piata Centrala a fost (si este) inima orasului, dar candva, pe la anii 1300, nu era decat o mlastina inconjurata de teren nisipos, aflat, insa, la rascrucea rutelor comerciale, un loc ideal pentru comert. Asa a aparut "Piata de jos" sau "Niedermerckt", locul unde lana englezeasca se intalnea cu vinurile frantuzesti, caroara berea belgiana le facea concurenta.

A fost momentul in care au aparut cateva mici case de lemn, pentru ca mai apoi, dupa secolul 14, familii bogate si puternice de patricieni sa le ridice in piatra.

Piata a devenit centrul comercial si administrativ al orasului, astfel ca exact in primavara lui 1402 a inceput constructia Primariei din Bruxelles, cladire ce avea sa fie finalizata in anul 1455, cand Grote Markt era deja centrul politic, locul unde se indeplineau sentintele de condamnare la moarte si unde ducii, regii si imparatii erau intampinati oficial.

In anii urmatori, in locul caselor de piatra au aparut minunatele resedinte ale ghildelor (breslelor) din Bruxelles.

Piata a fost distrusa de mai ori, dar aproape complet in august 1695, dupa ce a fost bombardata din ordinul lui Ludovic al 14-lea al Frantei, ca represalii pentru o batalie pierduta in sudul Belgiei.

Dezastrul a fost inceputul adevaratei glorii a Pietei Centrale. Incepand din 1695 si pana in 1700, ghildele au reconstruit toate casele, inclusiv Primaria.

Conform unei decizii a primarului din Bruxelles, de la inceputul secolului al XIX-lea, casele din Grand Place trebuie prezervate cat mai mult posibil in starea lor originala, aceasta fiind garantia unicitatii lor. Decizia este respectata si azi.

Va invit la o plimbare, pe jos, pe strazile batranului Bruxelles, pentru a descoperi impreuna magia si farmecul Capitalei Europei.

Prin Bruxelles, pe jos (Galerie foto)

Marcel Ciolacu: Clotilde Armand a făcut praf Sectorul 1, e plin de mizerie, de şobolani, scandaluri. Nu se pricepe la administraţie
Preşedintele Partidului Social Democrat, Marcel Ciolacu, a afirmat despre Clotilde Armand, primarul Sectorului 1, că are o atitudine de tipul “noi suntem proşti şi dânsa e deşteaptă”. El...
Cum se votează cu urna mobilă. BEC a stabilit regulile pentru alegeri
Biroul Electoral Central a stabilit, vineri, 26 aprilie, măsurile pentru exercitarea dreptului de vot prin intermediul urnei speciale la alegerile din data de 9 iunie, menţionând, între altele,...
#Buxelles capitala Europei, #Bruxelles Belgia, #Bruxelles Piata Centrala, #reportaj Bruxelles , #orase Europa