The Guardian: Noul val al cinematografiei romane ar putea seca, daca nu este sustinut si acasa

Miercuri, 13 Martie 2013, ora 11:04 2998 citiri

Noul val al cinematografiei din Romania ar putea seca, daca nu este sustinut si acasa, filmele romanesti de top castigandu-si insa respectul in lumea intreaga. Cu toate acestea, lipsa lor de popularitate in randul audientelor romanesti reprezinta un pericol pentru cinematografia romaneasca.

Perioada buna din ultimii ani a filmului romanesc a inceput in anul 2005, cu "Moartea domnului Lazarescu", regizat de Cristi Puiu, care a avut succes la Festivalul de la Cannes din acel an, castigand premiul Un Certain Regard, aminteste The Guardian.

Regizorii Corneliu Porumboiu, Cristian Mungiu si Radu Muntean i-au urmat lui Cristi Puiu in acest "nou val", filmele lor strangand premiu dupa premiu pana in acest an cand drama lui Calin Peter Netzer, "Pozitia copilului", a castigat Ursul de Aur la Berlin.

Aceasta miscare a filmului romanesc a fost insa total deconectata de audientele din Romania, cifrele incasarilor fiind ingrozitoare. Spre exemplu, "Aurora", ultimul film al lui Cristi Puiu, a avut incasari de doar 6.942 de dolari in tara noastra, clasandu-se pe locul 96 intre clasamentul celor mai populare filme din Romania in anul 2011.

Numai filmul lui Mungiu, "4 luni, 3 saptamani si 2 zile", castigator al Premiului Palme d'Or, de la Cannes, a reusit sa intre in top 10, cu incasari de 274.611 dolari - al saptele cel mai de succes film in anul 2007. In anul 2010, filmul lui Florian Serban "Eu cand vreau sa fluier, fluier", de-abia a intrat in primele 50 de filme in acest clasament.

Astfel, comparativ cu celelalte audiente din Europa de Est, romanii cu siguranta nu au fost interesati de propriile filme, care au reprezentat un neinsemnat 2,5 la suta din totalul incasarilor anului 2010.

In schimb, audientele festivalurilor de film s-au minunat de inalta calitate a noului val al cinematografiei romanesti, The New York Times numindu-l, in 2008, "cea mai captivanta dezvoltare a unei cinematografiii nationale din Europa de la Spania anilor '80".

The Guardian noteaza ca romanii ar trebui sa arate mai multe "scantei de recunoastere" atunci cand vizioneaza "Moartea domnului Lazarescu" - despre sistemul de sanatate din Romania - sau dezbaterea lui Porumboiu in fantasticul "A fost sau n-a fost?", ori ultima drama a lui Mungiu, "Dupa dealuri".

In acest sens, noul val al filmului romanesc s-a redus considerabil in ultima vreme, lipsa unei recunoasteri locale putand fi unul dintre motive. In prezent, cinefilii romani par a se misca in alta directie, insa, incasarile pentru filmele romanesti din ultimul an aratand o atractie fata de titluri mai comerciale, precum "Minte-ma frumos", care a urmat filmului din 2011 "Buna, ce faci?". Insa nimanui nu-i pasa de aceste filme in afara tarii.

Industria comerciala a cinematografiei romanesti ar putea ajuta la refacerea infrastructurii acesteia, insa doar operele de arta ii pot aduce respect. Din nefericire, prioritatile Guvernului sunt in alta parte: anul trecut, acesta a taiat finantarea pentru organismul responsabil pentru promovarea filmelor romanesti in strainatate.

In unele feluri, noul val romanesc duce aceleasi lupte precum filmele horror japoneze, precum filmele din America Latina sau cele din Coreea de Sud. Insa acestea au avut succes comercial. Comparativ cu ele, cinematografia romaneasca este un "catel morocanos si negru".

Ne puteți urmări și pe  pagina noastră de Facebook   sau pe   Google News
Scrie pe Ziare.Com