Cum a fost menținută în instanță o amendă de 60.000 de lei, aplicată de CNA postului România TV, pentru linșarea lui Clotilde Armand

Luni, 02 Mai 2022, ora 04:25 7292 citiri
Curtea de Apel Ploiești a menținut amenda de 60.000 de lei, aplicată RTV pentru emisiunile despre Clotilde Armand FOTO / Paginademedia

O amendă de 60.000 de lei aplicată postului de televiziune România TV de către Consiliul Național al Audiovizualului a fost menținută de Curte de Apel Ploiești. Instanța a arătat că postul TV fondat de Sebastian Ghiță a încălcat Legea Audiovizualului. Sentința nu este definitivă, putând fi atacată cu recurs.

Printr-o decizie din data de 28 septembrie 2021, Consiliul Național al Audiovizualului a amendat postul de televiziune România TV cu suma de 60.000 de lei, reținând că în mai multe emisiuni din lunile mai și iunie 2021, emisiuni care o vizau Clotilde Armand, primarul Sectorului 1, au fost încălcate mai multe articole din Legea Audiovizualului.

CNA a decis amendarea postului de televiziune pentru că „a difuzat emisiuni de ştiri şi dezbateri, care au vizat şi tratat subiecte privind alegerea doamnei Clotilde Armand în funcţia de primar al Sectorului 1 Bucureşti şi activitatea desfăşurată în noua funcţie, apreciindu-se că informaţiile prezentate pe post în cadrul emisiunilor monitorizate, precum şi titlurile afişate pe ecran nu au asigurat o informare obiectivă a publicului”.

Paginademedia.ro a prezentat mai multe burtiere și fragmente din emisiune pentru care postul România TV a fost amendat:

• „Furtul reziştilor dovedit, Poliţiştii i-au prins în fapt”

• „Jaf la Primăria Sectorului 1”

• „Cât au furat reziştii”

• „Câte voturi au furat reziştii”

De asemenea, unii invitaţi de la România TV o numeau pe Clotilde Armand „doamna Ciortild”.

• „Hoţii voturilor îngroapă Capitala în gunoaie”

• „Înregistrări uluitoare cu primăriţa franţuzoaică.”

• „Înregistrări uluitoare cu primăriţa franţuzoaică, cum a ajuns Sectorul 1 să fie îngropat în gunoaie”

Apărarea România TV

Postul TV a contestat sancțiunea primită la Curtea de Apel Ploiești. În procesul deschis împotriva CNA, România TV a arătat că „titlurile şi textele afişate pe ecran pe parcursul derulării emisiunilor reclamate au reflectat întocmai faptele prezentate, indicând rezumativ subiectul discuţiilor”.

„Caracterul ofensator nu poate fi analizat, fără a se ţine seama de faptul că activităţile doamnei Clotilde Armand, în calitate de primar al Sectorului 1 Bucureşti presupun o atenţie mai mare asupra conduitei sale, dat fiind profilul său de persoană publică, aceasta trebuia să fie obişnuită cu atacuri mai mult sau mai puţin dure din partea mass-media, limitele criticii în ceea ce o priveşte fiind mult mai largi conform celor statuate de Curtea Europeană a Drepturilor Omului”, a arătat România TV, în procesul de anulare a amenzii.

Potrivit postului de televiziune „expresiile şi cuvintele folosite în emisiunile în litigiu au ţinut de tehnica jurnalistică, ce permite o doză de exagerare, astfel încât să atragă atenţia publicului asupra unor fapte de interes public”.

„Prin decizia contestată se aduce atingere libertăţii de exprimare şi asigurării accesului neîngrădit la orice informaţie de interes public, libertăţi care constituie fundamente esenţiale ale unei societăţi democratice, presa audiovizuală trebuie să beneficieze de o protecţie deosebită”, s-au mai plâns reprezentanții postului de televiziune în instanță.

Verdictul instanței

Curtea de Apel Ploiești a menținut amenda de 60.000 de lei aplicată postului de televiziune, subliniind că expresiile folosite depășesc limitele libertărții de exprimare garantate de CEDO.

„Chiar dacă buna – credinţă este prezumată, iar informaţiile referitoare la alegerea primarului sectorului 1 Bucureşti şi ridicarea gunoaielor din acest sector sunt de interes public, de natură a afecta viaţa comunităţii, în prezenta cauză nu se poate invoca protecţia oferită de art. 10 alin. 1 din CEDO, în condiţiile în care societatea reclamantă nu a prezentat în mod imparţial informaţiile cu privire la cele două subiecte, comentariile prezentatorilor, moderatorilor, a invitaţilor nu au fost probate, au avut caracter ofensator la adresa doamnei Clotilde Armand, căreia nu i s-a asigura dreptul de a-şi expune punctul de vedere, căruia îi corespunde obligaţia corelativă a radiodifuzorului, de a solicita acest punct de vedere”, se arată în sentința Curții de Apel Ploiești, care nu este definitivă.

Judecătorii au mai decis „modalitatea în care au fost prezentate informaţiile/dezbaterile referitoare la problema alegerilor din sectorul 1 Bucureşti şi a ridicării gunoaielor, chiar dacă sunt chestiuni de interes public, au depăşit limitele unei opinii critice, fiind încălcate drepturile altor persoane, respectiv a doamnei Clotilde Armand, iar publicul nu a primit informaţii exacte şi credibile, nefiind favorizată libera formare a opiniilor”.

Curtea de Apel Ploiești a explicat și motivele pentru care în acest caz nu poate fi aplicată o sancțiune mai blândă, așa cum a cerut postul de televiziune România TV. Potrivit instanței, înainte de această sancțiune, România TV a mai primit din partea CNA opt somații publice și șase amenzi de 5.000 și 10.000 de lei.

Ne puteți urmări și pe  pagina noastră de Facebook   sau pe   Google News
Scrie pe Ziare.Com